Hvordan skriver man en god reflekterende artikel? Jeg siger tit til eleverne, at en undersøgende tekst “formidler resultatet af en analyse uden at udføre selve analysen.” En god refleksion viser altså en dyb forståelse af emnet kombineret med åbenhed i konklusionen. Sagt på en anden måde er den reflekterende artikel balancegang mellem faglighed og en personlig tilgang.
Læs også: På den anden side – om at skrive elevernes opgaver
Jeg kan derfor næsten høre mine elevers suk, efter jeg har stillet dem en mere eller mindre umulig opgave. Altid – selvfølgelig – baseret på et velment ønske om at gøre undervisningen aktuel og vedkommende. Ikke mindst genkender jeg en tendens til at stille opgaver ud fra min egen horisont, som nok er uomgængelig for de fleste undervisere.
Reflekter nu s’il vous plaît!
Anledningen til denne pludselige selvindsigt over morgenkaffen var en lille tekst i en bog af Inger Christensen. “Du skal fortælle om begivenheder” er en reflekterende artikel skrevet til et program på Danmarks Radio i 1970’erne. Teksten er genoptrykt i den første samling af Inger Christensens efterladte papirer: Som var mit sind lidt græs der blev fortalt (2017)
Artiklen åbner med en telefonsamtale mellem Inger Christensen og en ukendt redaktør:
Du skal fortælle om begivenheder, der har gjort indtryk i ugens løb, sagde redaktøren. Ja, sagde jeg, mens jeg bladede i kalenderen og at det drejede sig om ugen fra søndag den 20. marts til søndag den 27. marts.
Du skal komme med digteriske kommentarer til aktuelle fænomener i ugens løb, sagde redaktøren. Ja, sagde jeg, og da vi havde lagt røret på, sad jeg og tænkte over det der udtryk ‘ugens løb’, som han havde brugt, og jeg så pludselig for mig ligesom en vældig sportsbegivenhed, hvor alle jordens mennesker kom løbende gennem det tomme rum uden jord under fødderne, uden at snuble og uden at vige fra den bane rundt om solen hvor jorden plejede at bære dem med sig så let som ingenting.
Læs også: Digte i radioen: Turell, Tafdrup og Inger Christensen
At skrive med en personlig stemme
Inger Christensens løsning på redaktørens krav er et skoleeksempel (forgive the pun) på en reflekterende artikel, som løser opgaven vha.:
- et let personligt sprog
- iagttagelser i det konkrete som eksempler
- forsigtige bud på det abstrakte niveau
mens artiklen overordnet bevæger sig fra:
- det konkrete til den abstrakte pointe
- gør læseren blive klogere på hendes tanker om emnet
- perspektiver, som læseren ikke havde før
I artiklen kombinerer Inger Christensen sit ansvar for at løse den opgave, hun er blevet stillet med en legesygt drillende tilgang. Derfor tænker jeg også, at teksten oplagt til arbejdet med den reflekterende artikel.
Du kan downloade en pdf med hele teksten lige her – og læg gerne en kommentar, hvis du har andre bud på gode teksteksempler: