Engelsk, Grammatik, Skriftlig engelsk

Grammatik – Træningsøvelser til STX A

Grammatik til eksamenstræning | Hvis du, ligesom jeg, er i gang med at gøre dine 3g STX-hold klar til eksamen lige om lidt eller for den sags skyld bare er på udkig efter en træningsopgave, så kig med her.

Grammatik - træn brugen af verbet to be
To Bee or Not to Bee – Træn dine elever i brugen af verbet to be og andre relevante grammatik-områder

Her til formiddag sad jeg i min lænestol på hjemmeadressen og tilbragte en skemafri formiddag med at læse lidt i Mary Lamia og Marilyn Kriegers bog The White Knight Syndrome, da jeg, som man jo gør, hvis man er lettere grammatisk udfordret og derfor ser opgavemuligheder alle vegne, pludselig tænkte: “Næh, sikke dog en masse lækre relative pronominer, der er i det afsnit!” Du har været der. Indrøm det bare.

Nå, men i hvert fald førte naturligvis det ene det andet med sig og inden jeg fik set mig om, stod jeg med en fiks og færdig grammatikopgave i stil med eksamenssættets Assignment 2.

Grammatik til folket

Grammatikopgaven indeholder en tekst på 20 linjer med understregninger af fire grammatiske fokusområder samt løsningsskabelon og modelbesvarelse.

  1. Substantiver, tællelighed og flertalsformer
  2. Former og brug af verbet to be
  3. Relative pronominer, bestemmende og parentetiske relativ-sætninger
  4. Ordklasser, adjektiver og adverbier

Bonusopgave med modalverber. Mens jeg var i gang med ovenstående opgave fik jeg idéen til en bonusopgave med verber, der ligger lidt ud over det sædvanlige. Opgaven tester elevernes grammatikforståelse og viden om verbernes tider og funktioner med udgangspunkt i modalverber, men uden at komme ind på semantiske forklaringer. Det tror jeg i hvert fald?

Download grammatikopgaverne

Hovedopgave

Bonusopgave

Og dermed vil jeg bare ønske jer god arbejdslyst og tillykke med foråret:-)

Published by Morten Mølgaard

cand.mag i engelsk og dansk, litteraturnørd og formidler.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *