Mangler du en hurtigt intro-øvelse til stilistik og levels of formality? Jeg tror det var Mette Herman, som præsenterede mig for denne opgave på fagdidaktik for hundrede år siden. Konceptet er enkelt og godt.
- Klip en kæmpe stak med forskellige nonfiction-genrer ud i små sedler
- Del sedlerne ud til eleverne og bed dem stille sig op i rækkefølge efter formalitetsniveau
Opgaven er god fordi den giver et overblik over bredden af de teksttyper, vi normalt kalder nonfiction. Derudover kræver den at eleverne fører en aktiv dialog om hvilket stilniveau, de enkelte tekster befinder sig på. På den måde bliver de samtidig klar over, at der er langt flere gråzoner end nuancer af sort og hvid.
Fra fysisk øvelse til remote learning
Der er ikke noget jeg hellere ville end hive mit engelskhold og lave fysiske samtaleøvelser på gangen. Men med nye nedlukninger og høje smittetal er det jo desværre ikke en mulighed lige nu. Derfor har jeg lavet en lille udgave af opgaven, som kan bruges til remote learning.
Opgaven er bygget op i powerpoint. De to enkle indholdsfelter er lagt ind som baggrund – – på den måde kan man ikke komme til at flytte noget ved et uheld. De forskellige nonfiction-genrer er lagt ind som billeder, som eleverne kan trække rundt med musen. Eleverne sender jeg ud i break-out-rooms med grupper af fire. Grupperne skal nu ordne listen fra det laveste til det højeste formalitetsniveau ved at trække de gule brikker op i det øverste felt på skærmen.
Download i to versioner
Hvis du har lyst til at udfordre dine engelskholds nonfiction skills og introducere levels of formality på en sjov måde, kan du downloade både remote versionen og det oprindelige udklipsark her. Powerpointen kan bruges på mandag – og den anden bliver der vel mulighed for at hygge sig med engang i fremtiden:-)
Hej Morten
Når eleverne har lavet deres rangering/liste skal de så sende den til læreren som kan godkende/afvise deres liste og herved ‘bryder’ de ud?
Yderligere vil jeg høre om du har en oversigt/facitliste til ordene?
Mvh. Julie
Hej Julie,
Nej jeg har ikke lavet en facitliste, fordi mange af genrene overlapper og man kan diskutere, hvor de skal placeres. Jeg plejer at lave nogle meget brede kategorier med f.eks. “Text message to girlfriend” i den ene ende og “The Constitution of the United States of America” i den anden og så finde en eller anden mere neutral tekst midt i mellem. Med hensyn til evaluering kan man gøre det på mange måder. Men jeg vil typisk tage udgangspunkt i den samme inddeling som beskrevet ovenfor og bruge det som afsæt til at tale om formalitetsniveau generelt.