Hvordan underviser man egentlig Composition and Coherence på engelsk? Jeg kan godt lide at introducere essayskrivning ved hjælp af Karl Henrik Flyums fempunktsmodel. Metoden er overskuelig lader eleverne bevæge sig trinvist fra emne til nøgleord til kernesætninger til afsnit og færdig tekst.
I min verden er det at skrive et godt essay lidt ligesom at kæle med en kat. Det kan være en superhyggelig og rar beskæftigelse, men kan også hurtigt ende i en hvirvelvind af skarpe tænder og kradsende klør. Man skal kende sin læser som man kender sin kat. Vide hvilke virkemidler fungerer på hvilke tidspunkter. Og være bevidst om de tryksteder man skal holde sig fra.
Writing from outside in
I arbejdet med essayskrivningen kan jeg godt lide at arbejde udefra og ind. Først lærer eleverne, at essayet skal have den rigtige form (Introduction, Body, Conclusion) og en tydelig rød tråd. I begyndelsen af skriveforløbet fokuserer jeg primært på global sammenhæng med udgangspunkt i afsnittet. Derefter bevæger vi os videre til grammatiske fokuspunkter på sætnings- og ordniveau.
Den første aflevering er typisk en tematisk essay. I den første skrivetime arbejder eleverne sig igennem de første trin i Flyums model. I slutningen af timen skal de gerne være nået frem til 5 færdige kernesætninger fordelt på introduction, body og conclusion. Resten af aflevering laves færdig derhjemme.
Assignment and Feedback
Jeg har samlet mine bud på to indledende skriftlighedstimer i de vedhæftede powerpoints. Den første time er bygget op om Flyums Fempunktsmodel og bringer eleverne gennem hele skriveprocessen i et 90 minutters workshop-format. Den anden introducerer begreberne composition and coherence, cohesion, linking words and phrases kombineret med invidividuel feedback. Download præsentationerne og hyg jer med det.