Dansk, Idéer, Metode, Skriftlig dansk

At danse i hæmsko: Kreative systemer og benspænd

“Jeg danser bedst i lænker” sagde forfatteren Tom Kristensen engang, som svar på spørgsmålet om, hvorfor hans ekspressive modernistiske digte egentlig holdt sig til en ret klassisk bunden form. Begrænsning er tit en frugtbar kreativ strategi. Og fra modernismen til i dag ser man ofte systemer og sproglige benspænd i litteraturen.

Systemer og benspænd: Jørgen Leth
Jørgen Leth og Lars von Trier udfordrer hinanden i dokumentarfilmen “De fem benspænd” (2003). Filmen bruges løbende som perspektivering i forløbet.

Inspirationen til forløbet “Hæmsko/dansesko – systemer og benspænd som kreativ strategi” kommer ret direkte fra Tom Kristensen citatet og formålet er netop at undersøge, hvordan begrænsninger kan bruges til at sætte gang i kreativiteten og skabe ny litteratur.

I undervisningen bliver eleverne præsenteret for en tekst der er skrevet ud fra et eller andet benspænd. I første omgang skal eleverne aflure systemet og bliver bagefter stillet en kreativ opgave, hvor de selv skal skrive ud fra lignende begrænsninger.

Forløbets hovedformål er altså at træne sproglig opmærksomhed og analyseevner gennem arbejde med kreativ skrivning.Jeg udviklede oprindelig forløbet dengang jeg var i pædagogikum og forløbsbeskrivelsen ovenfor er derfor fuld af fagdidaktisk mumbojumbo. Efter min mening er det dog et af mine absolut bedste og sjoveste forløb og derfor vil jeg gerne guide dig igennem en mere tilgængelig udgave i den her artikel.

Mange af øvelserne kan sagtens bruges virtuelt, men jeg tænker egentlig, at det vil fungere bedre hinsides Corona, når vi igen kan se hinanden i øjnene og grine i fællesskab.

Du kan med fordel supplere med mærkeligt meningsløst sludder fra webgalleriet afsnitp

Skeel til skemaet

Det teoretiske grundlag for arbejdet med sproglig opmærksomhed i Hæmsko/dansesko er viden om semantiske skemaer, stilistik og kognitive metaforer. På den baggrund arbejder eleverne dels med analyse af litterære tekster dels med kreative skriveøvelser hvor de selv leger med sproget.

Den kombination fører til en ret fri stemning i klasserummet og har f.eks. givet anledning til en af de mest akavede (og derfor sjoveste) samtaler, jeg nogensinde har haft i en dansktime. Det er lige over middag. Jeg er på vej rundt i klassen, mens eleverne i grupper arbejder med semantisk analyse af Ulrik Skeels digt “Basrelief” (2010):

Pige: Morten?! Det der “vaginalsekret” betyder det bare snask, eller hvad?
Morten: [Lettere befippet over spørgsmålet] Ehm, “vaginalsekret” er en smørevæske som udsondres fra kvindens kønsdele under ophidselse.
Pige: Okay, ja. Så snask altså!
Klassen: [Bryder sammen af grin]

2g dansktime

Dialogen er nærmest et sociolingvistisk studie værd i sig selv:-) Elevens meget umiddelbare spørgsmål. Mit kodeskifte, der på en gang prøver at besvare spørgsmålet og distancere sig fra det. Og elevens konklusion, der fuldstændig smadrer mit forsøg på at være akademisk og får alle i klassen til at skrige af grin.

Tovokale tekster og de fem benspænd

Benspænd kan have mange former. Man kan tvinge sig selv til at skrive en tekst ud fra to meget forskellige semantiske skemaer. Gøre som Peter Adolphsen og skrive en roman på en halv side eller fortællinger med kun to vokaler. Man kan sakse citater fra reklamer og avistekster ind i sit digt som Ursula Andkjær Olsen. Og man kan binde sig selv til et kyskhedsløfte som Dogme95 manifestet – eller genopfinde en film på forskellige måder som Jørgen Leth og Lars von Trier gør i De fem benspænd (2003). Her finder du fem kreative benspænd jeg selv har brugt mod eleverne. Det er i øvrigt rigtig sjovt at lave øvelserne sammen med dem.

Læs f.eks.: Afstand fra engle – mit bud på en tovokal fortælling

PS | Peter Adolphsen og Ejler Nyhavns versroman Katalognien (2009) indeholder bjerge af gode tekster, som i alfabetisk orden tager hvert sit stilistiske udgangspunkt.

Fem kreative skriveøvelser

#1 Leg med semantiske skemaer
  1. Opstil de semantiske skemaer for scenarierne ”Tango” og ”Skole”. Brug 12 ord i hvert skema.
  2. Stil de to skemaer op over for hinanden, så de danner ordpar.
  3. Skriv et digt eller et mini-essay hvor hver(t) vers/sætning indeholder et ordpar.
#2 Skriv et subtraktionsdigt

Dit digt skal have følgende form (streger = ord):

_____
____
___
__
_

Digtet skal indeholde:

  • Et navn
  • En farve
  • Et selvlavet ord
  • Et ulækkert ord

VIGTIGT: På trods af de mange bindinger skal digtet have en vis sammenhæng

#3 Skriv en fortælling med to vokaler – Peter Adolphsen
  • Max 1 side (2000 tegn)
  • Den traditionelle aristoteliske tredeling skal (mere eller mindre) kunne identificeres:
  • Begyndelse: Konflikt (Ole er sulten)
  • Midte: Handling (Ole spiser)
  • Slutning: Forløsning (Ole er mæt)
  • BENSPÆND: Der må højst benyttes 2 vokaler: 1 valgfri (A er nemmest) + E
#4 Skriv et interaktionsdigt – Ursula Andkjær Olsen
  • Find 3 citater fra meget forskellige kilder: Salmebogen, Anders And Bladet, Kemibogen, En Bilka Reklame, Mette Frederiksens Tale
  • Skriv et digt (maks 1 side 2000 tegn), som inddrager de 3 citater
  • Digtet skal have en vis sammenhæng, men de forskellige ‘stemmer’ skal være tydeligt tilstede
#5 S+7 (Random kombinationsøvelse som blev opfundet af den fransk Oulipo-gruppe)
  1. Find alle substantiverne i teksten. (Kan bruges på hvilken som helst tekst)
  2. Slå op i ordbogen og udskift tekstens substantiver med det 7. substantiv efter opslagsordet

Danmark er et fantastisk land. Det er et land med fri og lige adgang til sundhed. Det er et land, hvor vores børn kan få gratis uddannelse, og hvor alderdom ikke er det samme som fattigdom. Det er et land for de mange og ikke blot de få. Vores land er blevet rigt og stærkt, fordi vi generation efter generation har været gode til at arbejde sammen og stræbt efter lige muligheder for borgerne. Vi skal være stolte af Danmark, når vi rejser i verden omkring os. Vi skal være stolte af at leve og bo i Danmark. Og vi skal være stolte, når vi byder gæster velkomne til vores Danmark. Frihed for den enkelte, lige muligheder for alle, fællesskab, respekt og tolerance er vores værdier.
Når vi bøjer os mod hinanden får vi styrke. Og når vi tænker på helheden og ikke på særinteresser, opnår vi det, alle troede var uopnåeligt.

af Socialdemokratiets regeringsgrundlag 2011

Tag din egen medicin

Begrænsninger kan også bruges til at spice din egen undervisning lidt op. I slutningen af hæmsko/dansesko-forløbet plejer jeg f.eks. at lade eleverne udfordre mig med benspænd til undervisningen. Eleverne skriver hver især en seddel med to regler der får indflydelse på opbygningen af en lektion. Jeg trækker en tilfældig seddel og forpligter mig til at udføre udfordringen i næste dansktime.

Jeg har gjort det flere gange med forskellige klasser, men den klart sjoveste og bedste udfordring lød sådan her:

  1. Timen skal foregå 4 forskellige steder
  2. Vi må ikke kunne se dig og høre dig samtidig

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at den udfordring gav sved på panden. Men det endte med at jeg løste opgaven ved at sende eleverne i byen (Aarhus) med en skriveøvelse.

Opgaven blev præsenteret med en screencast, som jeg satte i gang foran klassen uden at sige noget. Derefter stillede jeg mig uden for døren og ventede på, at eleverne udførte instruksen i videoen. Jeg kan desværre ikke længere finde screencasten men præsentationen med opgaven kan du se nedenfor.

Kreativ skriveøvelse

#6 Rittersport-dimensionen

Se opgavepræsentationen her: Bytur med benspænd

Skriv en kortprosatekst. Teksten skal være kvadratisk af størrelse som en plade
Rittersport-chokolade (15×15 cm)

I teksten skal indgå:

  1. en lokation
  2. en genstand
Print ud og køb 7 plader chokolade

Lokationer
  • Banegården
  • Havnen ved mediehuset
  • Rådhushallen
  • Universitetsparken
  • Pustervig Torv
  • Aros
  • Baggård i Mejlgade/Graven

Genstande

  • Cykelpumpe
  • Grønne vanter
  • Viskelæder
  • Kanelsnegl
  • Fotografiapparat
  • Blå køkkenstol
  • Ur
#7 Bonusøvelse – Slettefortællinger

Jonathan Safran Foers værk Tree of Codes (2010) er en slags litterær skulptur, hvor Foer laver sin egen tredimensionelle fortælling ved at skære ord og fraser ud af Bruno Schultz’ novelle “The Street of Crocodiles”.

Lav din egen version:

  1. Print og læs “Skibsdrengens fortælling” af Karen Blixen
  2. Skab din egen fortælling ved at strege de ord og sætninger ud Blixens tekst, som du ikke skal bruge.
  3. Skriv din færdige tekst ind og del med klassen

Kernetekster

systemer og benspænd: Peter Laugesen
Performativt: Peter Laugesen, Fotorama (2009)

Ursula Andkjær Olsen, “Gennem revl og krat” i Ægteskabet mellem vejen og udvejen. Gyldendal, 2005.
Ulrik Skeel, “Basrelief” i Hvedekorn, Nr 1, 2010 (Red. Lars Bukdahl)
Peter Adolphsen, “Madeleine eller En Lille Trist Roman” i Små historier, Samlerens Forlag, 1996.
Peter Adolphsen og Ejler Nyhavn: “Kegledigt”, “Omvendt kegledigt”, “Ordstige”, “Tastaturtegnsdigt: Dreng møder pige” i Hvedekorn: Magasin for Poesi og Kunst. Nr 1, 2010.
Tom Kristensen (kanonforfatter), “Det blomstrende slagsmål” i Samlede digte. Gyldendal, 1997.
Dogme95, Dogmemanifest. (1995)
Syv svenske forfattere, Manifest för ett nytt litterärt decennium. 2009
23 svenske forfattere, Manifest för olovlig litteratur. 2009

Supplerende tekster og baggrund

Bjerre, Forsberg, og Nielsen, Ind i sproget: Grundbog til Almen Sprogforståelse. Systime, 2009.
Bennike, Nyborg, Hammer, Faglige forbindelser i dansk: Sprog, litteratur og film. Dansklærerforeningens Forlag, 2005.
Lezuik Hansen, Kasper; Kort og godt om kognitive metaforer. Dansklærerforeningens Forlag, 2006.
Trier og Leth, De fem benspænd. (Film) Zentropa, 2001.

Download materialet her: Hæmsko Kompendium

Published by Morten Mølgaard

cand.mag i engelsk og dansk, litteraturnørd og formidler.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *