På udkig efter engelsk kurser og workshops? Dokumentaren “The Poets will be heard” giver en lille forsmag på indholdet af “Speak to me – Emergent Underground Poetry”, som kan ramme din skole i løbet af 2020.
På workshoppen arbejder vi i dybden med didaktisering af udvalgte tekster af Hollie McNish, Kate Tempest, Amaal Said og Toby Thompson og kigger på podcasten “Have You Heard Georges Podcast” (#HYHGP) af digteren George the Poet.
Er det ikke et ret smalt emne?
Nej, for digterne stiller skarpt på en lang række af de sociale problemstillinger, der rører sig i Storbritannien netop nu og kan derfor skabe indgangsvinkler til en lang række temaer og sproglige udfordringer f.eks.:
- arbejde med integreret grammatik og stilistik
- regionalsprog og sociolekter (f.eks Estuary og Multicultural London Accents)
- køn, racisme og social ulighed
- grime, hip hop og Shakespeare
- podcasts
I sine Instagramdigte skriver Hollie McNish bramfrit og tilgængeligt om kvinder, køn og seksualitet. Kate Tempest takler krig, vrede og social uretfærdighed, mens Toby Thompson og Amaal Said behandler ensomhed, identitet og stereotyper. #HYHGP fra George the Poet er et genredefinerende sproglaboratorium, der remixer personlige fortællinger med rap, performance poetry, litteratur og social indignation.
På den måde er Have You Heard George’s Podcast? en slags radioessay der spænder fra britisk rap/grime over social ulighed, branden i Grenfell Towers og klassesamfund til uddannelsespolitik og race.
Podcasten skaber rum til et væld af autentiske stemmer fra Storbritanniens marginer og lægger op til masser spændende og engagerende undervisning.
Praksisnær inspiration
Jeg synes virkelig godt om ideen med Literary Circles med selvvalgte værker og vil muligvis prøve det af med et A-niveau hold. Literary Double Circles er (næsten) dobbelt så god, igen til et 3.g A-niveauhold. Skønt at have med en foredragsholder at gøre, der så åbenlyst taler for kærligheden til at læse litteratur, også med eleverne.
underviser ordrup gymnasium
Efteruddannelse er kun relevant, når den kan anvendes direkte i din egen undervisning. Målet med denne workshop er derfor at få den faglige inspiration ind under huden. I løbet af dagen vil du udvikle, afprøve og reflektere over materiale, øvelser og metoder, som kan bringe de fem kunstnere i spil med dine egne klasser og med blik for din skoles elevsammensætning.
Workshoppens indhold og arbejdsformer er altså tænkt praksisnært og relevans er det vigtigste succeskriterium for dagens forløb.
Mail eller ring hvis du er interesseret i et kursus eller workshop på din på din skole.