Dansk A – Litteratur
“jeg havde for første gang i mit liv en følelse aat kunne tale sandt og kærligt. jeg har også en fornemmelse af at mange andre mennesker end mig er ved at dø af fiktion. eller det er jo ikke bare en fornemmelse, det er jo en realitet. man kan jo bare gå i gang med de drabeligste fiktioner såsom penge, race, køn. som sådan, som et modværge mod fiktionen der fjerner os fra hinanden, ønsker jeg at litteraturen kan være trøst […]” siger digteren Asta Oliva Nordenhof i en statusopdatering på Facebook i tiden omkring udgivelsen af digtsamlingen det nemme og det ensomme (2015).
Som modvægt til den omsiggribende uvirkelighed ønsker Nordenhof altså en litteratur der kan “tale sandt og kærligt” – en litteratur som kan være “trøst”.
Forløbet fokuserer på den autofiktive tendens i moderne nordisk litteratur og introducerer begreber som: autofiktion, performativ biografisme, performance, selvfortælling, dobbelt kontrakt, selvbiografi, tekst, paratekst, fakta og fiktionskoder, front stage/back stage og the middle region.
Kernetekster
Jørgen Leth, “Kokkens datter” in Det uperfekte menneske (Gyldendal, 2005)
Tomas Espedal, Bergeners (Batzer og Co, 2014)
Asta Olivia Nordenhof, Det nemme og det ensomme (Basilisk, 2015)
Maria Cuculiza, “Du er en gammel gris” (Artikel, Ekstrabladet: 2005)
Frederik Stjernfeldt, Søren Ulrik Thomsen, Vibeke Vogel og Anne Wivel; “Kommentar: Syndebukken” (Artikel, Weekendavisen, 2005)
Erling Jepsen, “Den røde sofa” in Kunsten at græde i kor. (Roman, 2002)
“Hemmeligheder er sønderjysk tortur” (Artikel, information: 26/7 2007)
Sekundær litteratur
Poul Behrendt og Mads Bunch, Selvfortalt – Autofiktioner på tværs: prosa, lyrik, teater, film (Dansklærerforeningens Forlag, 2014)
Stefan Kjerkegaard, “Ti teser om den danske samtidslitteratur” (Dansk Noter / September 2015).
Mariana Abramomic, The Artist is Present. (Museum of Modern Art, New York, 2010)
Downloads
Præsentation #1: Autofiktion og performance – introduktion
Præsentation #2: Autofiktion – performativitet og paratekst